INTRODUKTIONBILLEDERDAGSPROGRAMPRISERPRAKTISKE INFORMATIONERREJSEFORESPØRGSELUdskriv

Dalmatiske øhav SYD med Ruby-gruppe

Cykelkrydstogt i Kroatien

Oplev øerne Brac, Hvar, Korcula og Mljet, samt halvøen Peljesac og fastlandet med Omis og Split. 
Grupperejse med dansk guide og kun for Ruby gæster. Inklusiv fly fra København. 

11.348,00 kr
In stock
Travel Code
KR-55
Cykelkrydstogt i Dalmatien

En uges cykelkrydstogt mellem de Dalmatiske øer i farvandet ud for Split. Du kommer rundt på cykel på 5 øer, en halvø samt ad små veje på fastlandet tilbage til Split. En landskabsmæssig meget varieret tur, hele tiden i kontrasten mellem de grønne, brune, hvide øer samt det turkisblå hav. 

Oplevelserne på cykel gennem fantastisk flot og afvekslende natur krydres med svalende bade- eller snorkelture (tag selv maske med), afslapning på dæk, oplevelser i de mange små havne og laguner vi passerer samt spændende besøg på restauranter og barer. 

Cyklingen er ingen tvang, men et fristende tilbud. Ønsker du i stedet at gå på opdagelse på land eller at blive på båden til næste mødested, er du velkommen til det, men bemærk at skibets rute og anløb er fastlagt ud fra cyklisternes behov.
Turen er for alle i rimeligt god cykelform. I den varme sommerperiode cykles primært fra den tidlige morgenstund. 

Dagsprogram

Dag 1: København - Split. Cykling på øen Brac. 
Fly fra København direkte til Split. Ankomst og check in på båden, der ligger i havnen ved Split eller i Trogir. 
Efter indcheckning og infomøde er der afgang til Milna med de fine hvide stenhuse på øen Brac. I Milna udleveres cyklerne, som tilpasses og afprøves på en lille promenadetur langs kysten. Er tiden til det tager vi en lidt længere tur og prøver kræfter med bakkerne i baglandet og får ufatteligt smukke udsigter. Måske når vi helt over til de skjulte strande ved Bobovisca og nyder en forfriskning på en af de hyggelige cafeer beliggende lige ved vandkanten inden vi returnerer til Milna. 
10-20 km cykling. Ca. 250 højdemeter. 

Dag 2: Fra Milna til Bol på øen Brac. 
På cyklerne fra morgenstunden. Fra Milna skal vi i gang med feriens første seriøse stigning, og herefter går det ind over øen ad asfaltvej til Nerezisca 375 m.o.h., hvor vi tager en velfortjent kaffepause på torvet. På turen har vi udsigter over grønne landskaber, olivenlunde, passerer figentræer, granatæbletræer, mandeltræer, urtehaver, lavendel og rosmarin og ikke mindst skønne lokale haver med bougainvilleaer og nerier så store som træer. Den sydeuropæiske vegetation er mangfoldig her og en herlig forsmag på, hvad vi kan forvente os af skønhed på resten af turen. Atter en times cykling frem til hyggeligt lokalt frokoststed, hvor vi har bestilt bord i smukke landlige omgivelser. Efter frokost slår vi mave med en ca. 10 km flad strækning, inden en 15 km lang nedtur starter. Masser af pauser for at nyde den flotte udsigt mod hav og vores næste ø Hvar, inden vi ruller ind i havnebyen Bol. Evt. tid til en dukkert ved den dejlige strand eller en tur på havnepromenaden med de mange forretninger og cafeer, og ikke mindst herlige isboder inden aftensmad ombord og afgang til den smukke gamle by Starigrad på øen Hvar. Byen er anlagt i en dyb bugt og området omkring Starigrad er så unikt at det i dag nyder beskyttelse under UNESCO. 
45 km cykling. Ca. 800 højdemeter

Dag 3: Fra Starigrad til Jelsa og Vrboska og eftermiddagstur til Hvar. 
Hvar er den længste ø i Adriaterhavet, og det er den ø der nyder flest solskinstimer. De charmerende stenhuse i de små byer bader sig i det skarpe lys i flot kontrast til det dybblå hav. Øen er kendt som ”lavendeløen”, og man cykler i farver og duft fra både lavendel og rosmarin.  Middelalderbyerne er tydeligt påvirket af venezianernes arkitektur.
Vi cykler en let formidagstur i baglandet mellem Starigrad og frem til den lille smukke by Jelsa. Vi fortsætter i skyggen af pinjetræer til Vrboska (kaldet Lille Venedig), hvor vi skal nyde den lille havn og napper en badetur ved en lille strand inden vi cykler tilbage til båden og spiser frokost. Herefter skal vi i højderne ind over øen. Op ad hårnålesving på dejlig ny asfaltvej først i skygge af pinjetræer op mod den lille landsby Selca, hvorefter vi cykler videre op mod Brusje med dufte fra lavendel og rosmarin, og vi når toppen til en velfortjent kølig forfriskning. Anstrengelserne belønnes desuden med en fantastisk udsigt. Nu atter på asfalt og ned mod havet til Hvar by, som vores båd i mellemtiden er nået frem til. 
Hvar er en historisk by med katetral og gotiske paladser. Der er tid til at besøge seværdighederne. Overnatning i middelalderbyen Hvar, der også er blandt de smukkeste i Kroatien med sine hvide stenbygninger og dybblå vand. Aftenstemningen nydes ofte i en af de dybe bløde sofaer på cafeerne ved marinaen.
34+24 km cykling. Ca. 210+435 højdemeter.

Dag 4: Den smukke ø Korcula. 
Morgensejlads til Korcula der af mange er betragtet som den smukkeste af øerne. Den tager vi størstedelen af fra vest til øst. Vi starter i Vela Luka og søger skygge fra cypresserne, mens vi cykler mod byen Blato (100 m.o.h), der som Rom er bygget på 7 høje. Vi kan herefter enten vælge at fortsætte opad til Smokvica (300 m.o.h.), der som Venedig hævder at være fødested for Marco Polo, inden vi tager den nemme og dejlige tur ned til middelalderbyen Korcula, hvor båden venter os for natten. Alternativt (og længere) kører vi ned til sydkysten og følger vejen mod Prizba. Herfra fortsættes langs kysten mod Brna, hvor det er tid til et cafe besøg. På cyklerne igen op mod Smokvica, der er fin til sen frokost og påfyldning af drikkedunkene, inden det atter går mod Korcula.
Korcula er en meget smuk by med en gammel middelalderfæstning, og den er spændende om aftenen med liv i de små gader og på havnen. 
I stedet for ovenstående krævende rute kan man sættes af og nøjes med det sidste stykke fra Racisce. Smuk, smuk cykeltur langs kysten ind til Korcula, hvorefter vi fortsætter med badetøjet på bagagebæreren ud til stranden ved Lumbarda. På hjemturen besøger vi eventuelt den lokale vinbonde. 
32 - 48 km cykling. 270 - 520 højdemeter.

Dag 5: Nationalparken Mljet. 
Afsted til øen og nationalparken Mljet, - også kaldet honningøen, hvor vi går i land i Pomena på øens vestside. På Mljet byggede Benedictinermunkene et kloster smukt omkranset af pinje og egeskov. Klosteret og skovene omkring er en af turens højdepunkter. Øens pinjeskove er regionens smukkeste, og det siges at Odysseus fandt skønheden her så overvældende, at han tilbragte 7 år her. 
Turen fortsætter forbi saltvandssøen, hvori der er endnu en ø, som vi sejles ud til. Efter en lille gåtur atter retur og på cyklerne tilbage til båden til sen frokost. Der er dejligt på havnen i Pomena, her kan bades og soles fra kajen.
Vi holder resten af eftermiddagen "fri", men har dog også mulighed for en sen eftermiddagstur at cykle til Polace og nyde kaffen med udsigt i bugten til de travle lystbådesejlere, der lægger til efter dagens sejlads.
24 km cykling. Ca. 180 højdemeter

Dag 6: Halvøen Peljesac 
Peljesac er faktisk en halvø, hvor livet og tempoet er som på en ø. Vi lægger til i Kuciste og cykler langs kysten mod Orebic, indsnuser byens puls og returnerer ad kystvejen over Kuciste igen og videre med de skønneste udsigter mod Viganj. En smuk cykeltur bringer os op over 300 m.o.h. til fantastiske udsigter. Herefter 6 km ned ad bakke til Loviste næsten ude på spidsen af halvøen, hvor frokosten nydes ombord. Igen skal vi bade fra båden, når skipper finder en lille lagune og kaster anker. Vi sejler videre til fastlandets Riviera ved Makarska, der er et populært feriemål for foden af bjergkæden Biokovo, der rækker op over 1.800 m.o.h. Denne imponerende kontrast med de høje bjerge, der falder direkte i havet, er betagende. Videre til Omis, hvor der overnattes.
28 km cykling. Ca. 350 højdemeter 

Dag 7: Omis - Split. 
Efter morgenmaden tidligt på cyklen med udgangspunkt i Omis. Vi skal besøge Radmanove Mlinice, der er et skønt valfartssted. Vandmøllen er i dag en dejlig restaurant eller traktørsted med lokalt køkken og den klare Cetina flod strømmer gennem den naturskønne slugt.
Herefter går det retur til Split med båd med mindre man er frisk på at cykle til Split i det bjergrige og meget smukke bagland. Vi tager turen opover og ind i baglandet. Vi cykler ad landevej, der senere afløses af mindre asfaltsti med udsigter til vinmarker, maki eller til de lokales nyttehaver. Vi passerer gennem smukke maleriske landsbyer og kommer til udsigtspunkter, hvor vi har bjergtagende udsigter først mod Omis og senere mod Split. Vi kører ned mod kysten og kommer ind til Split ad strandvejen ved Podstrana og videre mod Stobrec til hyggelig cafebesøg og belønning for den lange, men smukke cykeltur.
Vi er i Split til sen frokost på båden, således der også bliver tid til at nyde byens eftermiddags og aftenliv.
14-52 cykling. Ca 650 højdemeter

Dag 8: Hjemrejse fra Split til København 
Efter morgenmaden er der afgang mod lufthavnen.

Forbehold : Det anførte dagsprogram er vejledende. Der er næsten ikke to ture der er ens, og længden af cykelturene kan variere. På sommerturene kan det være at øen Solta inkluderes hvorfor rækkefølgen i programmet forskubbes.
Hvis vejrforhold el.lign. gør det nødvendigt at ændre sejlplaner, er det kaptajnen, der træffer afgørelsen.

Indkvartering

Turen sejles i 2019 af bådene San Snova (13. juli), Romantica (27. juli) og Dalvin (14. og 21. september). 

M/S San Snova er en charmerende motorsejler i kategorien Premium. Kahytterne er mere rummelige og med aircondition, så man kan lukke dørene for støj fra kajen og de andre både. 
Skibet er bygget i 2009 udelukkende til brug i ø-havet ved Kroatien. Det er bygget i eg og kombinerer på fornem vis de klassiske skibstraditioner med et flot og moderne interiør. Båden er 31 m lang og 8 m bred. De 14 kahytter er 9-14 kvm store. Der er 11 kahytter over dæk, alle med dobbeltseng (140 cm bred). 5 af disse kahytter har en ekstra køje med rabat til 3. person i kahytten. Der er 3 kahytter under dæk med 3 køjer (en køjeseng og en enkeltstående seng). Alle kahytter har eget bad og toilet, aircondition, hårtørrer. Kahytterne på underdækket har vinduer, der kan åbnes, når man er i havn. De øvrige kahytter kan åbne døren ud i det fri. Alle køjer er 200 cm lange. Der er dejlige fællesområder med soldæk og overdækning, så man kan sidde udenfor i skyggen. 

Tag en virtuel tour og få et indblik i hvordan San Snova er indrettet. 

M/S San Snova Kahyt underdæk  Kahyt øvredæk

M/S Romantica er en moderne motorsejler, bygget i 2007. Båden er 32 m lang og 7 m bred. De 16 kahytter er 9-10 kvm store og med lidt skabsplads. 7 dobbeltkahytter under dæk (2 med dobbeltseng, 2 med dobbeltseng og en ekstra køje, 3 med 2 enkeltstående senge). 9 kahytter ligger over dæk (5 med dobbeltseng og 4 med 2 senge). Dobbeltsengene er ca 160 cm brede. 

Der er kælet for de fælles opholdssaloner, og der er god plads på alle fællesarealerne. Agter er der en badeplatform, så det er nemt at hoppe i det tyrkisblå hav, og det aller vigtigste et stort soldæk, hvor du kan slappe af og nyde solen og udsigten.

her et virtuelt indblik i hvordan MS Romantica er indrettet.

Romantica Romantica Romantica
M/S Romantica Standard kahyt Spisesal


M/S Dalvin 
25 m lang og 7 m bred og har 12 gæstekahytter - alle til 2 personer. Nogle med dobbeltseng, andre med to enkeltstående senge. To af kahytterne under dæk er med køjesenge - skriv evt. ønsker under Bemærkninger, når du bestiller turen. Der er aircondition i kahytterne. 

Dalvin sejler turene den 14. og 21. september og desuden Nordruten den 7. september.  

Dalvin Dalvin Dalvin
M/S Dalvin Kahyt over dæk Salon/Spisesal


Kahytter tildeles efter ønsker, bestillingstidspunkt, folks højde mv. Vi forsøger at opfylde alles ønsker. 3-sengs kahytterne er forbeholdt dem der rejser 3 personer sammen. 
Der vil været et begrænset antal kahytter, som kan benyttes som enkeltkahytter. Disse er altid på forespørgsel. Ellers kan man blive skrevet op til delekahyt med en anden rejsende af samme køn. 

I havn vil der sædvanligvis ligge flere både udenpå hinanden. Dette giver lidt trafik på hoveddækket. På øverste dæk er der mere roligt. 

Opholdet er med halvpension, hvilket vil sige morgenmad og enten frokost eller aftensmad. Morgenmaden spises tidligt, da det i sommerperioden er mest behageligt at cykle om formiddagen. Nogle dage cykler man frem til det sted, skibet i mellemtiden er sejlet frem til og spiser frokost ombord. Andre dage spiser man frokost undervejs og spiser aftensmad ombord. Morgenmaden den sidste morgen er meget sparsom pga. den tidlige hjemrejse. 

Etaper og dagsprogram tilrettelægges således, at man kan spise de måltider, der er for egen regning, på en hyggelig restaurant.

Rejsefakta

Denne tur er udelukkende for gæster med Ruby Rejser, så vi har båden helt for os selv. Vi har vores stedkendte danske guide Preben Larsen med på turen. Preben cykler med på de daglige etaper og udstikker mødepunkter undervejs, men man er også velkommen til at cykle helt på egen hånd eller blive om bord. Turen er dog tilrettelagt efter cyklisternes behov. På turen med San Snova er der desuden en lokalguide med. 
Vil man cykle selv, kan man låne kort om bord. Desværre er der generelt ikke gode cykelkort, men man kan dog klare sig med de udleverede.


Sværhedsgrad 3-4

Denne tur har generelt lidt mere cykling om dagen, end de gruppeture med blandede nationaliteter, vi tilbyder. Dog kan længden af cykelturene variere fra afgang til afgang og afhængigt af gæsternes formåen samt vind og vejr. På sommerturene hvor der er varmt kan dagsetaperne være kortere. 

Dette cykelkrydstogt må ikke sammenlignes med vore krydstogter langs floder og kanaler. De Dalmatiske øer er alle bjergrige og de daglige etaper vil byde på en del højdemeter, der belønner dig med forrygende udsigter over havet og skønne nedfarter. Stigningerne kan være lange, men ikke uoverskuelige, og enhver i almindelig god form, skulle kunne deltage på denne kategori 3-4 tur, der er lidt mere krævende end vores nye tur i det Nordlige Dalmatien. Der er ikke cykelstier eller trafikseparering på øerne, men der er sparsom trafik og sjældent tung eller generende trafik. Rutevalget er fortrinsvis på mindre asfalt- eller grusveje, men da der på mange øer kun er den samme vej, kan du ikke undgå at skulle dele nogle strækninger med bilerne. Cyklerne er lavt gearede, tempoet fornuftigt, og dagsetaperne er overskuelige. Nogle steder kan man enten afkorte ruten eller vælge mellem mere eller mindre kuperede alternativer. 
For at få det fulde udbytte af turen, skal man kunne lide udfordringer og have en rimelig kondition. Af de enkelte dagsbeskrivelser fremgår de daglige højdemeter.

* Vi gør opmærksom på at kortet er vejledende og derfor ikke indeholder præcise angivelser

Cykler og udstyr

Udlejningscyklerne er gode touringcykler udstyret med bagagebærer. Cyklerne er gearet og udstyret til kørsel på veje, der visse steder byder på stejlere passager og ujævnt underlag. Lappegrej, slanger og pumpe fordeles mellem cyklisterne. Man kan låne cykelhjelm.

Du kan også vælge at medtage din egen cykel (kun ved kør-selv). Dette skal dog bekræftes på forhånd, da der er meget begrænset plads ombord. Her er man selv ansvarlig for at få cyklen til og fra borde. Cyklerne står udendørs og meget tæt. Derfor må småskrammer forventes. 

Det er også muligt at leje elcykel. Bestil i god tid, da der er et begrænset antal til rådighed. 

Bestil
Antal rejsende
Vælg antal af rejsende
Vælg antal af rejsende X
Afrejsedato
Vælg afrejsedato

Uge 29: Startdato 13.07.2019 varighed 7 nætter

Fra 11.348,- DKK

Uge 31: Startdato 27.07.2019 varighed 7 nætter

Fra 11.348,- DKK

Uge 38: Startdato 14.09.2019 varighed 7 nætter

Udsolgt

Uge 39: Startdato 21.09.2019 varighed 7 nætter

Udsolgt
Praktiske Informationer

Ønsker du lettere cykeletaper, har vi også gruppeture i det Nordlige Dalmatiske øhav: Dalmatiske øhav NORD med Ruby-gruppe

Prisen inkluderer:

  • Direkte fly København - Split tur/retur
  • Transfer fra Split lufthavn til havn tur/retur
  • 7 nætter i dobbeltkahyt med eget bad/toilet
  • Halvpension (morgenmad samt frokost eller aftensmad afhængig af dagsprogram)
  • Dansk cykelguide på begge både
  • Engelsktalende cruise manager og cykelguide på afgangene med San Snova og Romantica

Tillæg:

  • Cykelleje: 750 kr.
  • Elcykel: 1.250 kr. (begrænset antal)

Rabatter: 

  • Kør-selv 1.500 kr pr. person

Parkering:

  • Parkering for gæster i egen bil (ca 10 € pr. dag – kan ikke forudbestilles men vi kan sende information om parkeringshuset)

Ikke inkluderet i prisen:

  • Havnepenge og turistskat: 40 € pr person (betales ombord) 
  • Drikkevarer samt måltider ud over halvpension 
  • Afbestillings- og rejseforsikring
  • Drikkepenge til besætning, normalt 30-40 € pr person 
  • Entré til Nationalpark Mljet: 125 kuna 

Gå til toppen af siden