INTRODUKTIONBILLEDERDAGSPROGRAMPRISERPRAKTISKE INFORMATIONERREJSEFORESPØRGSELUdskriv

Cykelkrydstogt i Kroatien

Dalmatiske øhav SYD med Ruby-gruppe

Oplev øerne Brac, Hvar, Korcula og Mljet, samt halvøen Peljesac og fastlandet med Omis og Split. 
Grupperejse med dansk guide og kun for Ruby gæster. Inklusive fly fra København. 

8.698,00 kr
In stock
Travel Code
KR-55
Cykelkrydstogt i Dalmatien

Gruppetur med dansk guide og kun for Ruby gæster.

En uges cykelkrydstogt mellem de Dalmatiske øer i farvandet ud for Split. Du kommer rundt på cykel på 5 øer, en halvø samt ad små veje på fastlandet tilbage til Split. En landskabsmæssig meget varieret tur, hele tiden i kontrasten mellem de grønne, brune, hvide øer samt det turkisblå hav. 
Oplevelserne på cykel gennem fantastisk flot og afvekslende natur krydres med svalende bade- eller snorkelture (tag selv maske med), afslapning på dæk, oplevelser i de mange små havne og laguner vi passerer samt spændende besøg på restauranter og barer. 

Cyklingen er ingen tvang, men et fristende tilbud. Ønsker du i stedet at gå på opdagelse på land eller at blive på båden til næste mødested, er du velkommen til det, men bemærk at skibets rute og anløb er fastlagt ud fra cyklisternes behov.
Turen er for alle i rimeligt god cykelform. I den varme sommerperiode cykles primært fra den tidlige morgenstund. 

Dagsprogram

Dag 1: København - Split. Cykling på øen Brac. 
Morgenfly fra København direkte til Split. Ankomst og check in på båden, der ligger i havnen ved Split. Inden vi afsejler Split er der mulighed for at opleve byens puls, gå en formiddags tur i det gamle Diocletian palads, indsnuse atmosfæren og måske nyde en kop kaffe i det smukke historiske område eller på byens promenade – Rivaen, der er beliggende ned til kajen, hvor vores båd ligger. 
Efter indcheckning og infomøde er der afgang til øen Brac, hvor der ankres op i havnen Milna med de fine hvide stenhuse. Her kan man nyde strand og by samt tage en sen eftermiddagstur på cykel. I Milna udleveres cyklerne, som tilpasses og afprøves på en lille promenadetur langs kysten, inden vi starter vores rundtur på cykel ind og op på øen, så vi får ufattelig smukke udsigter. Målet med eftermiddagsturen er også at komme ned til en af de skjulte strande ved Bobovisca og nyde en forfriskning på en af de hyggelige cafeer beliggende lige ved vandkanten.
20 km cykling. Ca. 250 højdemeter. 

Dag 2: Fra Milna til Bol på øen Brac. 
På cyklerne fra morgenstunden. Vi skal i gang med feriens første seriøse stigning, og herefter går det ind over øen ad asfaltvej til Nerezisca 375 m.o.h., hvor vi tager en velfortjent kaffepause på torvet. På turen har vi udsigter over grønne landskaber, olivenlunde, passerer figentræer, granatæbletræer, mandeltræer, urtehaver, lavendel og rosmarin og ikke mindst skønne lokale haver med bougainvilleaer og nerier så store som træer. Den sydeuropæiske vegetation er mangfoldig her og en herlig forsmag på, hvad vi kan forvente os af skønhed på resten af turen. Atter en times cykling frem til hyggeligt lokalt frokoststed, hvor vi har bestilt bord i smukke landlige omgivelser. Efter frokost slår vi mave med en ca. 10 km flad strækning, inden en 15 km lang nedtur starter. Masser af pauser for at nyde den flotte udsigt mod hav og vores næste ø Hvar, inden vi ruller ind i havnebyen Bol. Evt. tid til en dukkert ved den dejlige strand eller en tur på havnepromenaden med de mange forretninger og cafeer, og ikke mindst herlige isboder inden aftensmad ombord og afgang til den smukke by Jelsa på øen Hvar.
45 km cykling. Ca. 800 højdemeter

Dag 3: Fra Jelsa til Hvar. 
Hvar er den længste ø i Adriaterhavet, og det er den ø der nyder flest solskinstimer. De charmerende stenhuse i de små byer bader sig i det skarpe lys i flot kontrast til det dybblå hav. Øen er kendt som ”lavendeløen”, og man cykler i farver og duft fra både lavendel og rosmarin.  Middelalderbyerne er tydeligt påvirket af venezianernes arkitektur.
Først cykling langs kysten i skygge af pinjetræer til Vrboska (kaldet Lille Venedig), hvor vi skal nyde den lille havn. Herfra videre til næste kystby Stari Grad (betyder den Gamle Stad), hvor der også holdes en pause, så den gamle bydel kan besøges. Herefter skal vi i højderne ind over øen. Op ad hårnålesving på dejlig ny asfaltvej først i skygge af pinjetræer op mod den lille landsby Selca, hvorefter vi cykler videre op mod Brusje med dufte fra lavendel og rosmarin, og vi når toppen til en velfortjent kølig forfriskning. Anstrengelserne belønnes tillige med en fantastisk udsigt. Nu atter på asfalt og ned mod havet til Hvar by, som vores båd i mellemtiden er nået frem til. 
Hvar er en historisk by med katetral og gotiske paladser. Der er tid til at besøge seværdighederne. Overnatning i middelalderbyen Hvar, der også er blandt de smukkeste i Kroatien med sine hvide stenbygninger og dybblå vand. Aftenstemningen nydes ofte i en af de dybe bløde sofaer på cafeerne ved marinaen.
33 km cykling. Ca. 520 højdemeter.

Dag 4: Den smukke ø Korcula. 
Morgensejlads til Korcula der af mange er betragtet som den smukkeste af øerne. Den tager vi størstedelen af fra vest til øst. Vi starter i Vela Luka og søger skygge fra cypresserne, mens vi cykler mod byen Blato (100 m.o.h), der som Rom er bygget på 7 høje. Vi kan herefter enten vælge at fortsætte opad til Smokvica (300 m.o.h.), der som Venedig hævder at være fødested for Marco Polo, inden vi tager den nemme og dejlige tur ned til middelalderbyen Korcula, hvor båden venter os for natten. Alternativt (og længere) kører vi ned til sydkysten og følger vejen mod Prizba. Herfra fortsættes langs kysten mod Brna, hvor det er tid til et cafe besøg. På cyklerne igen op mod Smokvica, der er fin til sen frokost og påfyldning af drikkedunkene, inden det atter går mod Korcula.
Korcula er en meget smuk by med en gammel middelalderfæstning, og den er spændende om aftenen med liv i de små gader og på havnen. 
I stedet for ovenstående krævende rute kan man sættes af og nøjes med det sidste stykke fra Racisce. Smuk, smuk cykeltur langs kysten ind til Korcula, hvorefter vi fortsætter med badetøjet på bagagebæreren ud til stranden ved Lumbarda. På hjemturen besøger vi eventuelt den lokale vinbonde. 
32 - 48 km cykling. 270 - 520 højdemeter.

Dag 5: Nationalparken Mljet. 
Afsted til øen og nationalparken Mljet, - også kaldet honningøen, hvor vi går i land i Pomena på øens vestside. På Mljet byggede Benedictinermunkene et kloster smukt omkranset af pinje og egeskov. Klosteret og skovene omkring er en af turens højdepunkter. Øens pinjeskove er regionens smukkeste, og det siges at Odysseus fandt skønheden her så overvældende, at han tilbragte 7 år her. 
Turen fortsætter forbi saltvandssøen, hvori der er endnu en ø, som vi sejles ud til. Efter en lille gåtur atter retur og på cyklerne tilbage til båden til sen frokost. Der er dejligt på havnen i Pomena, her kan bades og soles fra kajen, der er små gode restauranter lige ud til vandet, og byen er dejlig overskuelig. 
Vi holder resten af eftermiddagen "fri", men har dog også mulighed for en sen eftermiddagstur at cykle til Polace og nyde kaffen med udsigt i bugten til de travle lystbådesejlere, der lægger til efter dagens sejlads.
24 km cykling. Ca. 180 højdemeter

Dag 6: Halvøen Peljesac 
Peljesac er faktisk en halvø, hvor livet og tempoet er som på en ø. Den længste cykeltur fører fra havnebyen Trstenik op langs bjergkammen og ned til kystbyen Orebic. Herfra fortsætter dagens cykeltur ind i baglandet, hvor vi kører langs de vinmarker, der leverer druer til områdets bedste vin. Alternativt lægger vi til i Kuciste og cykler mod Orebic, indsnuser byens puls og returnerer ad kystvejen over Kuciste igen og videre med de skønneste udsigter mod Viganj.
En smuk cykeltur bringer os op over 300 m.o.h. til fantastiske udsigter. Herefter 6 km ned ad bakke til Loviste næsten ude på spidsen af halvøen, hvor frokosten nydes ombord. Igen skal vi bade fra båden, når skipper finder en lille lagune og kaster anker. Vi sejler videre til fastlandets Riviera ved Makarska, der er et populært feriemål for foden af bjergkæden Biokovo, der rækker op over 1.800 m.o.h. Denne imponerende kontrast med de høje bjerge, der falder direkte i havet, er betagende. Videre til Omis, hvor der overnattes.
28-45 km cykling. Ca. 350 højdemeter 

Dag 7: Omis - Split. 
Efter morgenmaden tidligt på cyklen med udgangspunkt i Omis. Vi skal besøge Radmanove Mlinice, der er et skønt valfartssted. Vandmøllen er i dag en dejlig restaurant eller traktørsted med lokalt køkken og den klare Cetina flod strømmer gennem den naturskønne slugt.
Herefter går det retur til Split med båd med mindre man er frisk på at cykle til Split i det bjergrige og meget smukke bagland. Vi tager turen opover og ind i baglandet. Vi cykler ad landevej, der senere afløses af mindre asfalt sti med udsigter til vinmarker, maki eller til de lokales nyttehaver. Vi passerer gennem smukke maleriske landsbyer og kommer til udsigtspunkter, hvor vi har bjergtagende udsigter først mod Omis og senere mod Split. Vi kører ned mod kysten og kommer ind til Split ad strandvejen ved Podstrana og videre mod Stobrec til hyggelig cafebesøg og belønning for den lange, men smukke cykeltur.
Vi er i Split til sen frokost på båden, således der også bliver tid til at nyde byens eftermiddags og aftenliv.
14-38 cykling. Ca 650 højdemeter

Dag 8: Hjemrejse fra Split til København 
Efter morgenmaden er der afgang mod lufthavnen.

Forbehold : Det anførte dagsprogram er vejledende. Hvis vejrforhold el.lign. gør det nødvendigt at ændre sejlplaner, er det kaptajnen, der træffer afgørelsen.

Indkvartering

I sommerferien vil der være 2 forskellige standarder af både; den prisbillige Dalmatinac (6. og 20. juli) og den mere eksklusive San Snova (13. og 27. juli)
 
I september sejles med MS Dalvin

M/S Dalmatinac er en klassisk motorsejler i kategorien Traditional Ensuite. Den er 23 m lang og 7 m bred og har 10 gæstekahytter – alle til 2 personer med køjer og eget bad/toilet. De forskellige kahytstyper fordeler sig således : 4 på topdæk, 5 på hoveddæk samt 1 på underdæk. Køjelængden på denne båd er 190 cm. Kahytterne på underdækket har vinduer der kan åbnes, når man er i havn. De øvrige kahytter kan åbne døren ud i det fri. Alle kahytter har eget bad og toilet. Pladsforholdende i kahytterne må ikke forveksles med de havgående krydstogtskibe, da her er mere trangt. Der er således også sparsomt med plads til bagagen, så bløde kufferter/tasker der kan stuves af vejen er at foretrække. Der er en hyggelig messe hvor måltiderne indtages og soldæk med stole

båd 1 2
M/S Dalmatinac Kahyt over dæk Kahyt under dæk


M/S San Snova 
er en charmerende motorsejler i kategorien Premium. Den er bygget i 2009 udelukkende til brug i ø-havet ved Kroatien. Den er bygget i eg og kombinerer på fornem vis de klassiske skibstraditioner med et flot og moderne interiør. Båden er 31 m lang og 8 m bred. De 14 kahytter er 9-14 kvm store. Der er 11 kahytter over dæk, alle med dobbeltseng (140 cm bred). 5 af disse kahytter har en ekstra køje. Der er 3 kahytter under dæk med 3 køjer. Alle kahytter har eget bad og toilet, aircondition, hårtørrer. Kahytterne på underdækket har vinduer, der kan åbnes, når man er i havn. De øvrige kahytter kan åbne døren ud i det fri. Alle køjer er 200 cm lange. Der er dejlige fællesområder med soldæk og overdækning, så man kan sidde udenfor i skyggen. 

M/S San Snova Kahyt over dæk Salon

M/S Dalvin 25 m lang og 7 m bred og har 12 gæstekahytter - alle til 2 personer. Nogle med dobbeltseng, andre med to enkeltstående senge eller køjesenge. 

1 2 3
M/S Dalvin Kahyt over dæk Kahyt under dæk


Kahytter tildeles efter ønsker, bestillingstidspunkt, folks højde mv. 
Der vil været et begrænset antal kahytter, som kan benyttes som enkeltkahytter. Disse er altid på forespørgsel. Ellers kan man blive skrevet op til delekahyt med en anden rejsende af samme køn. 

I havn vil der sædvanligvis ligge flere både udenpå hinanden. Dette giver lidt trafik på hoveddækket. På øverste dæk er der mere roligt. 

Opholdet er med halvpension, hvilket vil sige morgenmad og enten frokost eller aftensmad. Morgenmaden spises tidligt, da det i sommerperioden er mest behageligt at cykle om formiddagen. Nogle dage cykler man frem til det sted, skibet i mellemtiden er sejlet frem til og spiser frokost ombord. Andre dage spiser man frokost undervejs og spiser aftensmad ombord.

Etaper og dagsprogram tilrettelægges således, at man kan spise de måltider, der er for egen regning, på en hyggelig restaurant.

Rejsefakta

Denne tur er udelukkende for gæster med Ruby Rejser, så vi har båden helt for os selv. Vi har vores stedkendte danske guide Preben Larsen med på turen. Preben cykler med på de daglige etaper og udstikker mødepunkter undervejs, men man er også velkommen til at cykle helt på egen hånd eller blive om bord. Turen er dog tilrettelagt efter cyklisternes behov. 
Vil man cykle selv, kan man låne kort om bord. Desværre er der generelt ikke gode cykelkort, men man kan dog klare sig med de udleverede.


Sværhedsgrad 3-4 og kort

Denne tur har generelt lidt mere cykling om dagen, end de gruppeture med blandede nationaliteter, vi tilbyder.

Dette cykelkrydstogt må ikke sammenlignes med vore krydstogter langs floder og kanaler. De Dalmatiske øer er alle bjergrige og de daglige etaper vil byde på en del højdemeter, der belønner dig med forrygende udsigter over havet og skønne nedfarter. Stigningerne kan være lange, men ikke uoverskuelige, og enhver i almindelig god form, skulle kunne deltage på denne kategori 3 tur, der er lidt mere krævende end vores tidligere tur i Kvarnerbugten. Der er ikke cykelstier eller trafikseparering på øerne. Men der er sparsom trafik og sjældent tung eller generende trafik. Rutevalget er fortrinsvis på mindre asfalt- eller grusveje, men da der på mange øer kun er den samme vej, kan du ikke undgå at skulle dele nogle strækninger med bilerne. Cyklerne er lavt gearede, tempoet fornuftigt, og dagsetaperne er overskuelige. Nogle steder kan man enten afkorte ruten eller vælge mellem mere eller mindre kuperede alternativer. 
For at få det fulde udbytte af turen, skal man kunne lide udfordringer og have en rimelig kondition. Af de enkelte dagsetaper fremgår de daglige højdemeter.

* Vi gør opmærksom på at kortet er vejledende og derfor ikke indeholder præcise angivelser

Cykler og udstyr

Udlejningscyklerne er gode mountainbikes udstyret med bagagebærer (på mindst en cykel pr. kahyt), sadeltaske og vandflaske. Cyklerne er gearet og udstyret til kørsel på veje, der visse steder byder på stejlere passager og ujævnt underlag. Lappegrej og pumpe medfølger. Man kan låne cykelhjelm.

Du kan også vælge at medtage din egen cykel (kun ved kør-selv). Her er man selv ansvarlig for at få cyklen til og fra borde.

Det er nu også muligt at leje en el-cykel. Pris 1250 kr. for hele ugen. Bestil i god tid, da der er et begrænset antal til rådighed.

Bestil rejse

Send rejseforespørgsel

Dalmatiske øhav SYD med Ruby-gruppe
Jeg accepterer Dagamas Privatlivspolitik og giver samtykke til, at Dagama må behandle min persondata i overensstemmelse hermed.
Ja tak, tilmeld mig Ruby Rejser nyhedsbrev
Praktiske Informationer

Afgange 2019 (priser følger inden længe): 

06.07-13.07 Dalmatinac
13.07-20.07 San Snova
20.07-27.07 Dalmatinac
27.07-03.08 San Snova

07.09-14.09 Dalvin
14.09-21.09 Dalvin
21.09-28.09 Dalvin


Prisen inkluderer:

  • Direkte fly København - Split tur/retur
  • Transfer fra Split lufthavn til havn tur/retur
  • 7 nætter i dobbeltkahyt med eget bad/toilet
  • Halvpension (morgenmad samt frokost eller aftensmad afhængig af dagsprogram)
  • Dansk cykelguide

Tillæg:

  • Cykelleje: 750 kr.
  • Elcykel: 1.250 kr. (begrænset antal)

Rabatter: 

  • Kør-selv 1.500 kr pr. person

Parkering:

  • Parkering for gæster i egen bil (ca 10 € pr. dag – kan ikke forudbestilles men vi kan sende information om parkeringshuset)

Ikke inkluderet i prisen:

  • Havnepenge og turistskat: 40 € pr person (2018) 
  • Drikkevarer samt måltider ud over halvpension 
  • Afbestillings- og rejseforsikring
  • Drikkepenge til besætning, normalt 30-40 € pr person 
  • Entré til Nationalpark Mljet: 125 kuna 

Gå til toppen af siden